- Dubbeldamseweg (Zuid), van Emmastraat/Rozenstraat tot
1ste overweg, vóór oktober 1954 -
In
1954 is het aantal personenauto's nog steeds gering: het
aantal transportfietsen is groter. Kinderen kunnen ook
nog gewoon op straat spelen.
Op de achtergrond zijn de open spoorbomen van de
spoorwegovergang te zien. Opvallend is de aanwezigheid
van de ijzeren voetbrug. Al in 1937 lagen er plannen voor
een voetgangers- fietserstunnel, die echter niet
gerealiserd konden worden. Toen in 1946 de treinen weer
gingen rijden, brak "de tijd van wachten weer
aan". Pas in 1952 werd gestart met de aanleg. Om
financiële redenen had men gekozen voor een locatie iets
verder weg van de spoorwegovergang en een tunnel met
trappen! De tunnel bleek vervolgens zo lek als een mandje
en aan de Transvaalstraat moest daarom een speciaal
pompgebouw geplaatst worden om de de tunnel droog te
houden. Uiteindelijk kon de tunnel pas op 23 december
1953 definitief in gebruik genomen worden. De spoorwegovergang
werd pas in 1986 definitief voor auto's gesloten.
Het tweede baldakijn rechts op de fotokaart is van de
sigarenwinkel Verbeek (nr. 88, na 1955 nr. 126).
Links is te zien dat er van de oorspronkelijk acht hoge
tegeldakjes met ijzerwerk nog slechts twee deels in tact
zijn.
Detail
van de zijgevel van Willemstraat 1. Boven het
etalagebaldakijn staat de naam Chris Schepers.
Nu is dit Dubbeldamseweg Zuid 121A (Little Dreamhouse).
Kaart
met tekst: Uitg. Vos' Kantoorboekhandel, Dordrecht , 1054
Boekhandel Vos was destijds gevestigd aan de
Dubbeldamseweg Zuid 121, het pand linksvoor op de kaart
met de fietsen tegen de gevel.
De tekst 1054 geeft als datum oktober 1954 aan.
Waarschijnlijk gaat het hier om de uitgavedatum van de
kaart en niet de opnamedatum van de foto. De kaart is
afgestempeld op 12-IX-1956.
|