Korte termijn maatregelen maken kruispunt
veiliger
Vincent Brinkhof
Half juni is naar aanleiding van een ernstig
ongeval een petitie ingediend waarin aandacht
wordt gevraagd voor de situatie op het kruispunt
Blekersdijk, Singel, Dubbeldamseweg. De gemeente
heeft toen besloten op korte termijn een aantal
maatregelen te nemen die de voorrangssituatie
verduidelijken en uiteindelijk een oplossing op
te nemen in het verkeersplan 19e eeuwse Schil. De
oplossing voor de korte termijn is inmiddels
bedacht. Naar verwachting worden de maatregelen
nog dit jaar uitgevoerd.
De korte termijn
oplossing
* De bestaande voorrangsborden worden vervangen
door stopborden en de haaietanden worden
vervangen door een stopstreep. Zo wordt duidelijk
dat verkeer van de Blekersdijk en Dubbeldamseweg
verplicht is om te stoppen, zelfs wanneer geen
verkeer op de Singel rijdt.
* De voorrangssituatie wordt voorlopig behouden,
omdat de ongevalregistratie uitwijst dat de
voormalige situatie met gelijkwaardige
aansluitingen meer ongevallen tot gevolg had.
Bovendien kan het wederom aanpassen van de
voorrangssituatie tot verwarring leiden bij de
weggebruiker.
* Op de Blekersdijk en Dubbeldamseweg worden
markeringen aangebracht, die de plaats van
voertuigen op de weg benadrukken (zogenaamde
verkeersdruppels).
* Op de Singel worden vluchtheuvels neergelegd
ter hoogte van het kruispunt. De beschikbare
rijbaanbreedte wordt daardoor teruggebracht en
daarmee wordt de snelheid van het autoverkeer
verlaagd. Tevens kunnen voetgangers een
tussenstop maken bij het oversteken. De
vluchtheuvels worden voorzien van opvallende gele
zuiltjes met een bord dat de plaats van verkeer
op de weg aangeeft. Ook wordt de voetganger naar
de vluchtheuvel geleid door een markering op de
weg.
Bewoners en belanghebbenden in de omgeving van
het kruispunt zijn met een brief geïnformeerd
over de korte termijn maatregelen. De
uiteindelijke oplossing in het verkeersplan 19e
eeuwse Schil vraagt langere tijd. Deze week zijn
de basismaatregelen van het verkeersplan
vrijgegeven voor inspraak. Pas na de inspraak kan
het verkeersplan verder uitgewerkt worden.
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2004/11/12/R247.htm
|